Jant Almadan Önce Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Jant Nedir?

Jant aracın hareket edebilmesi için olmazsa olmaz bir parçadır. Aks  sistemine bağlıdır. Araçlarda lastiklerin takıldığı, tekerleğin çember içindeki metal bölümdür.  Çok fazla ve farklı modeller de jant bulunmaktadır.Jantlar aracın dış tasarımına estetik görünüm sağlamaktadır. Estetik görünüm sağladığı gibi , aynı zamanda da aracın iyi bir performans sergilemesinde oldukça büyük bir etkendir. Çünkü jant olmadan lastiğin kullanılması mümkün değildir, aracın rahat hareket edebilmesi için doğru ve uygun jant’ın takılması gerekir. Kısacası jant ve lastik bir birini tamamlamaktadır.

Jant Seçerken Dikkat Edilmesi Gereken Teknik Detaylar

  • Konfor: Jant ölçüsü ne kadar büyürse konfor o kadar azalır. Jant seçerken Lastiğinize uygun bir jant seçmelisiniz.
  • Performans: Büyük jantlar küçük jantlara göre daha ağır olduğundan daha az bir performans sağlamaktadır. Motorun gücü jantlar sayesinde yere aktarılır jant ağır metal bir cisim olduğundan dolayı döndürülmeye başlayınca büyük jant olursa daha fazla güç harcanır. Bu da aracınıza ve lastiğinize siz farkında olmadan zarar verebilir. Motoru güçlü bir araçta hafif bir jant kullanırsanız da bu sefer araç patinaj yapar. Bu yüzden aracınıza ve lastiğinize uygun jant kullanmalısınız. Motor gücü düşük araçlar da hafif jant kullanmalısınız ki motor yorulmasın bu sayede araçtan istediğiniz performansı alabilirsiniz Aradığınız jantları https://www.polatlastik.com/ a bakarak bulabilirsiniz.
  • Viraj Hakimiyeti: Büyük Jantların hakimiyeti sayesinde viraj artmaktadır.
  • Kaliteli Jant seçimi: Jant takılmadan önce piyasa araştırması yapmalısınız. Eğer araç ve jant hakkında bilgi sahibi değilseniz Jant ve Lastik alacağınız firmanın önerisini alabilirsiniz.

Yanlış Jant Seçiminin Çıkaracağı Sıkıntılar Nelerdir?

  • Lastikler ve araçla uyumsuz olan jantlar arabanın performansını düşürdüğü gibi gereken enerjiyi gösterebilmek için daha çok yakıt harcar.
  •  Araç da gürültüye neden olabilir.
  • Uyumsuz jantlar araç sürüş halindeyken kaza riskini arttırır özellikle de virajlarda daha tehlike arz etmektedirler.
  • Yanlış jant takımı aracın sürüş konforunu ortadan kaldırır, uyumsuz jant takımı aracın titremesine sebep olabilir.
  • Uyumsuz jantlar aracın rot ve balans ayarını bozmaktadır. Bu da kaza riskini artmaktadır.

Yanlış Jant Seçiminin Çıkaracağı Sıkıntılar Nelerdir?

  • Lastikler ve araçla uyumsuz olan jantlar arabanın performansını düşürdüğü gibi gereken enerjiyi gösterebilmek için daha çok yakıt harcar.
  •  Araç da gürültüye neden olabilir.
  • Uyumsuz jantlar araç sürüş halindeyken kaza riskini arttırır özellikle de virajlarda daha tehlike arz etmektedirler.
  • Yanlış jant takımı aracın sürüş konforunu ortadan kaldırır, uyumsuz jant takımı aracın titremesine sebep olabilir.
  • Uyumsuz jantlar aracın rot ve balans ayarını bozmaktadır. Bu da kaza riskini artmaktadır.

Jant Çeşitleri Nelerdir?

  • İç Lastiksiz Jant (Tubeless Jant): Lastiğin iç kısmında iç lastik olmayan, yalnızca dış lastiğin takıldığı jant tipidir.

İç Lastik Nedir? 

Lastik ve jant arasında hava kalmasını önlemektedir.

-3 Türe ayrılmaktadır:

  1. 50 lastik oturma açılı jantlar: Kamyonetlerde kullanılan bir jant türüdür. (13, 14, 17 inç ölçüdedir)
  2. 150 lastik oturma açılı jantlar: Geniş kesitli lastikler için üretilmiştir. (17.5, 19.5, 22.5 inç ölçüdedir)
  3. 50 lastik oturma açılı 4 parçalı jantlar: 80 serisi lastikler için üretilmiştir. ( 20 inç ölçüsündedir)
  • İç Lastikli Jant ( Tube Tyre Jant): Göbek, segman ve çember bölümlerinden oluşan bir iç lastik türüdür. Tüm modeller de bulunmayabilir.
  • Göbeksiz Jant ( İspit Jant): Hem iç lastikli hem de iç lastiksiz olarak kullanılabilen bir jant türüdür.

Jant Ölçüleri Nelerdir?

Jant ölçülerinizin hesaplanmasını yetkili servislere veya lastik-jant alacağınız firmaya ölçtürmelisiniz veya onların önerdikleri değerlere göre ölçmelisiniz.

  • Flanş Tipi: Lastik yanaklarının janta değen kısımlarının oturduğu bölümdür. Flanş sayesinde jant lastiğe tam oturmuş olur.
  • Jant Genişliği: Ölçü birimi inç’tir. (5 inç den 15 inçe kadar çıkar). Jant genişliği, flanşların iç kısmından ölçülür.
  • Jant Çapı: Flanşların iç kısmından ölçülen inç değeridir. (13 inç den başlar 30 inç’e kadar çıkar.
  • Jant Offseti: Jant tabanının tam ortasından geçen bir çizgi düşünün, bu çizgi jantın iç göbeğine olan mesafes ölçüsüdür.( -50 mm, +70 mm değerleri arasındadır). ET veya IS ifadeleri ile belirtilir.
  • Bijon Sayısı Ve Aralığı: Bijon, jantı aracın aksına bağlayan civatadır. Bijon aralıkları marakaya göre değişkenlik gösterir

-Bijon Aralıkları;

  1. 4 x 100
  2. 4 x 108
  3. 4 x 114.3
  4. 4 x 98
  5. 5 x 100
  6. 5 x 105
  7. 5 x 108
  8. 5 x 110
  9. 5 x 112
  10. 5 x 114.3
  11. 5 x 115
  12. 5 x 120
  13. 5 x 127
  14. 5 x 139.7
  15. 5 x 98
  16. 6 x 114.3
  17. 6 x 130
  18. 6 x 139.7
  • Merkez Boşluğu: Jantın merkezindeki alandır. Bijon baskısını azaltır, balans bozulma riskini minimuma indirir.

Malzemelere Göre Jant Çeşitleri:

  • Alüminyum Alaşamlı Jantlar: %90’u alüminyum, %10’u  silisyum olan jantlardır. Hafif oldukların dolayı araç da olan performansı daha yüksektir. Binek araçların hepsinde kullanılabilir.
  • Sac Jantlar: Sıfır araçlar ilk alındığında genellikle sac jantlar takılır. Sac jantlar alaşamlı jantlara göre ucuzdur fakat kalitesi daha düşüktür.
  • Magnezyum Alaşımlı Jantlar: Maliyeti çok yüksek olduğun ülkemizde kullanımı pek tercih edilmiyor.
  • Çelik Jant: Çelik jant aslında sac janttır. Alüminyum olarak bilinmektedir fakat ürün sac janttır.

-Aracınıza en uygun Lastik ve Jantlar için https://www.polatlastik.com/ inceleyebilirsiniz…